UMELA INTELIGENCIA (plan cviceni)
- System Arity/Prolog, praca s jednoduchou databazou
- praca s editorom Arity/Prolog 5.0, praca s viacerymi
dokumentami v operacnej pamati, funkcne klavesy;
- dialog s Prologom na priklade databazy rodinnych vztahov,
priklady niektorych rozporuplnych odpovedi Prologu a sposoby ich
odstranenia;
- strukturovanie vztahov, reprezentovanych v databaze
- Zlozene struktury, zoznamy
- strukturovanie objektov, funktory versus predikaty;
- operatorovy zapis struktury (napr.jano lubi plzenske
pivo);
- vnorene struktury, precedencie operatorov (predikat lubi);
- rekurzivne struktury, zoznamy (vylepseny predikat rodina);
- generujuca schopnost Prologu
- Rekurzivne definovane predikaty
- rekurzivne predikaty pre pracu so zoznamami;
- pocitadla v Prologu (neexistuju lokalne premenne, ani
"priradovaci prikaz");
- rozoberanie a budovanie struktur
- Predikaty spoj, obrat a zbieraj
- konkatenacia zoznamov;
- vytvorenie obrateneho zoznamu;
- budovanie zoznamu z faktov v databaze
- Modifikacia databazy, predikaty riadenia cinnosti
Prologu
- vyberanie / vkladanie klauzul z / do databazy (predikat
svatba);
- predikaty repeat, fail a cut;
- programovanie cyklov a vetveni (predikat matrika)
- Hladanie cesty v grafe
- priklad bludiska;
- riesenie pomocou databazy;
- elegantnejsie a efektivnejsie riesenie pomocou zoznamov
- Metoda stavoveho priestoru
- priklad prelievania vody medzi nadobami;
- problem nevratnych operacii
- Metoda STRIPS
- klasicky problem umelej inteligencie: opica a banan;
- vyznam poradia akcii v databaze;
- demonstracia aplikacie STRIPS-u pre planovanie cinnosti robota
- Metoda generuj & testuj, metoda dekompozicie na
podulohy
- algebrogramy (priklad SEND+MORE=MONEY);
- implementacia ucinnejsich postupov prekryvanim procesu
generovania a testovania;
- zvysenie efektivnosti zuzovanim definicnych oborov;
- priklad na dekompoziciu: hanojska veza;
- vyuzitie prirodzenej rekurzie uloh;
- demonstracia kombinatorickej explozie
- Spracovanie obrazov
- demonstracia metod predspracovania obrazu;
- ukazky spracovania snimok z dialkoveho prieskumu Zeme;
- planovanie postupov pri spracovani obrazov
- Syntakticka analyza pomocou DCG
- "vnutorna" forma DCG klauzul;
- analyza jednoduchej slovenskej vety;
- analyza rozvitych viet;
- generovanie viet jazyka;
- demonstracia analyzatora s vypisom derivacneho stromu;
- naznak inych prikladov analyzy: slovne zadane cislovky 1-99,
rimske cisla, rozpoznavanie ciarovych obrazcov, vyhodnotenie
aritmetickeho vyrazu, inteligentne rozhrania programov
- Neuronove siete
- Stuttgarsky simulator neuronovej siete;
- XOR - jednoduchy priklad;
- pouzitie NS pri rozpoznavani znakov
- Expertne systemy
- vytvorenie bazy udajov pre rozpoznavanie niektorych zvierat
s dorazom na jej strukturovanost;
- pouzitie vysvetlovacieho mechanizmu pri ladeni bazy udajov
- Logicke programovanie ohraniceni a jeho aplikacie
- ukazka prace so systemom ECLIPSE: zmrazovanie cielov,
zuzovanie definicnych oborov;
- demonstracia aplikacii logickeho programovania ohraniceni;
- zapocet